fbpx

Hva kan vi hjelpe deg med?

Var det noe i din bookingprosess eller underveis i turen som ikke stod
til forventningene, eller vil du kanskje fortelle om noe som fungerte bra?

Vi setter stor pris på tilbakemeldinger angående våre taxitjenester så vi kan bli utvikle oss og bli enda bedre.

Benytt kontaktskjemaet under, eller se om du finner svar på spørsmålet ditt i vår FAQ.

support@ridel.no

 

FAQ

Her kan du finne svar på vanlige spørsmål om Ridel, som bestilling og betaling.

Jeg har bestilt, men turen min ble kansellert?

En tur kan bli kansellert av ulike årsaker. Den vanligste er at ingen biler er ledige, og appen vil da kansellere bestillingen etter ca. 5 minutter om systemet vårt ikke får tak i en ledig bil til deg. Om det skjer, anbefaler vi deg å prøve igjen litt senere.

Ved enkelte tilfeller kan sjåføren kansellere bestillingen. Dette kan skje hvis han eller hun har ankommer adressen du har angitt, ringer deg, men ikke får kontakt med deg. Da må vi til slutt dra videre til neste kunde. Ved slike tilfeller blir du belastet et ikke-møtt gebyr som tilsvarer turens fulle beløp opp til 500 kroner.

Jeg har bestilt men bilen kom aldri?

Når du har fått tildelt en bil i appen, og sjåføren er på vei til hentestedet så skal du kunne følge bilen i kartet på vei til deg. Når bilen er rett i nærheten vil du få melding om at bilen har ankommet, og sjåføren ringer deg om du ikke allerede står klar.

Har du ikke fått disse meldingene i appen kan det enten skyldes at du aldri fikk tildelt bil (altså at ingen biler var ledige), eller tekniske problemer. Har du noen spørsmål om en konkret bestilling kan du sende oss en mail med referansenummer til vår supportavdeling, så hjelper vi deg gjerne!

Hva koster en tur med Ridel?

Prisen du betaler er synlig i appen før du bekrefter din bestilling. Beløpet blir reservert og trukket først når du har ankommet din destinasjon.

Du kan legge inn en forespørsel i appen ved å skrive inn henteadresse og destinasjon og få et uforpliktende pristilbud.

Vi opererer ikke med ventetakst eller minutt-takst, slik andre taxiselskaper gjør. Vi baserer vår pris kun på en rimelig minstepris og startpris, pluss en pris per antall kilometer. Slike prismodeller medfører til hyggelige priser!

Kan jeg betale i bilen?

Nei, all betaling skjer gjennom Ridel-appen. Prisen du betaler er synlig i appen før du bekrefter din bestilling. Beløpet blir reservert fra din konto og trukket først når du har ankommet din destinasjon.

Du kan betale med Vipps eller kort, og velger dette enkelt i appen før du trykker «bestill».

Vi har ingen kontant- eller kortbetaling i bil.

Jeg har blitt belastet for en tur jeg ikke har hatt?

Hvis du har bestilt en tur, men ikke møter opp på adressen hvor sjåføren skal hente deg, så kan du bli belastet et «ikke-møtt» gebyr for å dekke tapt tid og inntekt for sjåføren.

Dette gebyret tilsvarer turens pris, med en øvre takhøyde på 500 kroner. Sjåføren kan bare belaste deg dette gebyret etter at han har møtt opp på henteadressen, ventet i minst 5 minutter og forsøkt å få kontakt per telefon.

Du kan også bli belastet med et sen-kansellerings gebyr om du kansellerer bestillingen din etter at sjåføren har startet tilkjøringen. Dette er for å kompansere for sjåførens tapte tid og inntekt. Gebyret er  på 99 kroner (per 11/23). I appen vil du få melding om dette når du trykker på «kanseller».

Om du har noen spørsmål angående gebyr så kan du kontakte vår supportavdeling på mail.

Kan jeg forhåndsbestille?

Ja, det kan du! Når du bestiller vil du kunne velge hentetid «nå» eller «senere». Appen vil informere deg om forhåndsbestilling er tilgjengelig på ønsket hentetidspunkt.

Hvilke områder kjører dere i?

Vi har hovedbase i Kristiansand, men vi kjører deg gjerne også til nærliggende byer. Du kan skrive inn adresse du ønsker å reise fra og til i appen og sjekke om vi dekker området og eventuell pris før du bestiller.

Kan jeg bestille Ridel hele døgnet?
Ja, det kan du! 
Jeg prøver å bestille men får ikke tildelt bil

Enkelte ganger er det mange som forsøker å bestille samtidig. Vi kan dessverre ikke garantere ledig bil til enhver tid. Vi anbefaler å prøve igjen på et senere tidspunkt!

Kan jeg legge til flere stopp i bestillingen?

Ja, det kan du. Trykk enkelt på «+» under adressefeltene og velg opptil 5 adresser totalt (1 henteadresse og maks 4 destinasjoner). 

Hvor finner jeg kvittering for turen min?

Kvittering for turen fikk du tilsendt digitalt (på epost) av oss etter turens slutt. Du kan også se din turhistorikk under «mine turer» i appen og sende en ny kopi på epost herfra.

Kan jeg kansellere turen etter at jeg har bestilt?

Ja det kan du, men det er kun gebyrfritt frem til sjåføren har startet å kjøre mot hentestedet. Dersom sjåføren har startet på tilkjøringen når du kansellerer, vil det medføre et sen-kanselleringsgebyr. Gebyret er per 12/22 99 kroner.

Hvorfor står beløpet fortsatt som reservert i Vipps?

Av og til kan Vipps-betalingen henge seg opp i status som «reservert» om bestillingen har blitt kansellert. Pengene har ikke blitt trukket, men er i prosessen med å bli frigjort tilbake til kontoen din.
Hvor lang tid dette tar avhenger av betalingskortet du har benyttet og behanlingstid i banken din.

Visa Electron: vanligvis 5 dager
Visa: vanligvis 7 dager
MasterCard: opp mot 30 dager

Kontakt oss gjerne om du har spørsmål om en Vipps-reservasjon. Vi kan i noen tilfeller framskynde denne prosessen manuelt.

Kan jeg ha med baby?

Alle bilene våre er utstyrt med 1 bilpute, som passer for barn som veier mellom 15 og 36 kg.

Vi har dessverre ikke mulighet til tilby andre typer barne/babyseter i bilene våre. Du er hjertelig velkommen til å ta med eget sete som monteres i bilen på hentestedet. Da ser vi helst at du skriver dette som tilleggskommentar i bestillingen så sjåføren blir informert.

Kan jeg ha med hund eller kjæledyr?

Vi tillater kun servicehund og førerhund, av hensyn til passasjerer med allergier. Har du fører- eller servicehund så må den enkelt kunne identifiseres som det (sele, merkelapp, ID-kort eller annen skriftlig dokumentasjon).

Har du ikke gyldig identifikasjon på hunden så har sjåføren rett til å avvise turen.

Jeg har glemt noe i taxien
Fort gjort! Har du lagt igjen telefon/lommebok/paraply eller hva som helst annet i en av våre biler så kan du sende oss en melding på Facebook eller en mail så skal vi ta kontakt med sjåføren og passe på at eiendelene dine blir levert til kontoret vårt hvor du kan komme og hente dem.
Jeg har spørsmål om skolekjøring
Jeg har spørsmål om TT-kjøring
Jeg har spørsmål om rutebestilling
Jeg vil bli Ridel-sjåfør

Fantastisk! Vi trenger stadig nye, flinke sjåfører. Trykk her for å lese mer og søke.

Jeg vil bli løyvehaver i Ridel

Da vil vi gjerne høre fra deg! Les mer om å bli partner og ta kontakt her.