fbpx

Ridel møter motgang ved oppstart

nov 18, 2020

Ridel hadde opprinnelig planer om å starte opp 1 juli 2020, samme dag som det nye drosjeregelverket egentlig skulle innføres i Norge. Men lovendringen ble utsatt til 1 november 2020, og vi i Ridel måtte som følge av dette også utsette planene våre. Nå har lovendringen tredd i kraft, og det har blitt enklere å eie og drifte drosje. Man trenger ikke lenger være tilknyttet en taxisentral, og det stilles færre krav til løyvehaver, men fler krav til sjåfør. Alt dette høres på papiret veldig fint ut, men det er en enkel forskrift som fortsatt står som hinder for nye aktører i taximarkedet – nemlig kravet om taksameter i bilene.

Vi i Intercab AS, selskapet som står bak merkevaren Ridel, er et teknologiselskap som har utviklet en komplett digital løsning som erstatter dagens utdaterte taksameterløsning. Vi har de siste månedene kjørt uten kostnad rundt i Kristiansand for å teste at systemene våre fungerer som de skal og så vi kan være klar til oppstart. Med taxi-appen vår ser man fastpris i appen før man bekrefter bestillingen, beløpet blir reservert og trukket først når turen er fullført. Altså ingen ubehagelige overraskelser ved turens slutt, ingen «makspris» og ingen kontanter. Det er bedre, enklere og tryggere – både for passasjer og sjåfør.

Forrige uke ble det klart at nødvendig endring i taksameterforskriften fortsatt ikke er på plass, og det er usikkert hvor lang tid dette vil ta. – Dette gir ikke rom for nyetableringer slik intensjonen var. Dette blir som hvis man driver en nettbutikk der alt fungerer digitalt. Men der man er pålagt å bruke et gammelt, manuelt kassaapparat, mener Jens G Balchen, daglig leder i Intercab AS.

Uten en åpning for nye teknologiløsninger som kan erstatte det utdaterte taksameteret kan vi ikke kjøre mot vederlag. Vi svarer med å fortsette å kjøre gratis, og setter i tillegg seks nye biler i drift. Ting er aldri så galt at det ikke er godt for noe – og i dette tilfellet kan Kristiansands befolkning fortsette å benytte seg av byens nye taxiutfordrer, uten å betale en eneste krone. Det tror vi mange setter pris på!

Foto: © Kjetil Reite/FVN
Les artikkelen her